Selected Publication:
Hohenberger, G.
Sensible nerve supply of the distal radio-ulnar Joint with regard to wrist denervation
Humanmedizin; [ Diplomarbeit/Master Thesis (UNI) ] Graz Medical University; 2015.
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- Authors Med Uni Graz:
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Hohenberger Gloria
- Advisor:
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Dolcet Claudia
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Matzi Veronika
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Weiglein Andreas
- Altmetrics:
- Abstract:
- Despite their necessity for the technique of wrist denervation, the precise points of departure of the articular branches to the distal radio-ulnar joint (DRUJ) from the anterior and posterior interosseous nerves (AION and PION) have not been defined by now. The common and elder literature also lacks detailed information about the anterior interosseous artery’s (AIA) terminal ramification. Therefore, the aim of our survey was to determine the detailed courses of the abovementioned structures.
116 adult human cadaver’s upper extremities, embalmed using Thiel’s method, underwent dissection during the investigation. The articular branches of the AION and PION could be examined with assistance of a preparation microscope. Their points of departure from the main trunks were measured, using the radial styloid process as point of reference. Further on, the expansion of the pronator quadratus (PQ) and the AIA’s posterior trunk’s perforation point of the interosseous membrane’s (IOM) distal section were determined.
The articular branches were located a mean proportion of 14% (AION), respectively 15% (PION) of the radius length, measured from the radial styloid process. The proximal margin of the PQ covered the bone up to an average proportion of 27.6%, starting from the abovementioned bony landmark. The posterior trunk of the AIA perforated the IOM at a mean proportion of 25.4%, mostly distal to the PQ’s upper border.
Results indicate that wrist denervation from the volar approach, if performed at the PQ’s upper border, as well as from dorsal at a height of 25% of the radius length, eliminates the DRUJ’s sensible nerve supply completely.
Die Kenntnis der Abgangshöhe der Gelenksäste zum distalen Radioulnargelenk (DRUJ) vom Nervus interosseous anterior sive posterior (AION und PION) ist essentiell für die Denervierung des Handgelenkes. Dennoch wurden diese Punkte bis dato noch nicht exakt definiert. Auch bietet die gängige sowie ältere Fachliteratur kaum Information über die terminale Aufzweigung der Arteria interossea anterior (AIA). Somit war es Ziel unserer Studie, die detaillierten Verläufe dieser Strukturen zu erforschen.
116, mittels der Thiel’schen Methode konservierte, obere Extremitäten erwachsener Körperspender, wurden während der Studie untersucht. Die Präparation der Gelenksäste erfolgte mit Hilfe eines Mikroskops und ihre Abgangspunkte von den Hauptnerven wurden ausgehend vom Processus styloideus radii vermessen. Weiters wurden die Ausdehnung des Musculus pronator quadratus (PQ) sowie die Perforationsstelle der Membrana interossea (IOM) durch die dorsale Fortsetzung der AIA definiert.
Der Abgang der Gelenksnerven befand sich durchschnittlich auf einer Höhe von 14% (AION), beziehungsweise 15% (PION) der Radiuslänge, ausgehend vom Processus styloideus radii. Der proximale Rand des PQ bedeckte im Schnitt die 27.6 distalen Prozent des Unterarmknochens. Der dorsale Stamm der AIA perforierte den unteren Abschnitt der IOM auf einer durchschnittlichen Höhe von 25.4%. Dieser Punkt lag in den meisten Fällen distal zum Oberrand des PQ.
Die Ergebnisse dieser Studie indizieren, dass die Denervierung der Nerven am Oberrand des PQ während des ventralen Zugangs, sowie auf einer Höhe von 25% der Radiuslänge, ausgehend vom Processus styloideus radii, bei dorsalem Zugangsweg, die sensible Innervation des distalen Radioulnargelenks komplett unterbindet.